2014. december 21., vasárnap

Földet a köröm alá

Eltekintve a családi hobbi-kertben történő időszakos kapirgálástól, kb. 5 éve lett kedvenc elfoglaltságom a kert művelése. Minden télen izgatottan tervezgettem/tervezgetem a következő szezonban termesztett növények elhelyezését, ill. miből mennyit vessek, ültessek. Természetesen minden évben túlhaladom a terület által megengedett növénylétszámot, így még a fák és bokrok alá is jut például a kedvenc növényemből a paradicsomból.
A paradicsom a gyengém. Egyszerűen nem tudok ellenállni annak, hogy egyre többet vessek, majd palántáljak el. Majd frissen egyen mindenhez, illetve különböző módon eltegyen ŐKET télire. A paradicsomfajták mára már saját elnevezést kaptak,  mert egyszerűen nem tudtam követni miből mi lett. Így lett az Edit-féle befőző, a téglaszínű-befőző, a kátai-fürtös vagy a 70dekás, a Málni-kedvence stb. Nemcsak befőző, hanem koktél- és folytonnövő, közepes gyümölcsűek is vannak. Pontosan 12 féle, vagy inkább forma. A legtöbb tő, amit eddig egy szezonban ültettem 724 volt, kb. 100 négyszögölön. Ötösével kellett, bokorszerűen ültetni, mert egyszerűen nem volt helyem. Azonban kidobni képtelen voltam akár a silány, nyamvadt palántákat is megtartottam. Természetesen közötte egy-egy bazsalikom és borsikafűbokor, mert azoktól még édesebb lesz a paradicsom - ez saját tapasztalatom.
Szóval, a 2015-ös évtől már nemcsak hobbiszerűen űzöm a kertészkedés nemes művészetét, hanem hivatásszerűen is. Ugyanis őstermelő lettem. Bele a mélyvízbe! Hisz eddig, ha nem sikerült valami, hát nem volt probléma - veszek a boltba és kész.
Na, de most! Szaktudás híján, az alapvető növények termelésébe fogok - persze tudom, hogy csak kibújik a kisördög belőlem és lesz ott más is.
Kezdetnek és emlékeztetőnek - honnan is indultam -, öt év élményeiből válogattam. Szerncsére az öt évből csak az utolsó az, ami negatív élményekkel volt tele - az időjárás miatt. Mély nyomokat hagyva bennem. (A képek nem időrendben követik egymást.)
 
 
 
 Öt év palántái és a szőlő-kisérletem (2015-re várható az első termés, kíváncsi leszek az eredményre!)
 Még az ablakban is paradicsom van - azonban többet nem fogok belőlük ültetni, nem váltak be.
 A mára már ritkán előforduló kétéves fokhagyma - bimbóban. A fák alá és az eper köré, a szőlő közé is vetettem belőlük, eredményes a gombás betegségek ellen.
 Körténk minden második évben van, mert túl magasra felnyúlnak azok az ágak, amin a termés lesz, így muszály megmetszeni őket.
 A "70dekás" és mellette a "nagykátai fürtös"
Ez, friss szerzemény - golden krone - elképesztően édes és zamatos, jövőre is lesz a kertben.
 Azt hiszem a kép magáért beszél - igazán csöppke kertünk van.

 A golden mindig kitesz magáért.
 A starking nem valami törpe fajta. Az év bizonyos napján, ha megmetszük a fákat, akkor az nem nő meg nagyra. Ez a fa több mint 25 éves. (Sajnos elfelejtettem felírni azt a napot, csak annyira emlékszem, hogy júniusban van.)
 
 A képek magukért beszélnek.
 És paradicsom a terasz előtt, egész nyárom árnyat adott a teraszon, és nem utolsó sorban reggelinél és vacsinál nem kellett messzire menni érte!
 Nálunk a diófa alatt is megterem minden. (Egyébként, a krumpli nagyon szereti a dió nyújtotta savanyú talajt.)
 A borsó-dzsungel nem mindig hoz szupertermést.
 Kihasználva a helyet, a szilvafa alatt a zöldbab virít.
 A komposztáló és a tökök imádják egymást.
 Nálunk minden mindenhol megtalálható. A paradicsom és a bab árnyékában a "vad"-petúnia és a kapor, egy-egy torma társaságában.
 Sajnos a 2014-es év sok esője a szőlőleveleket teljesen megbetegítette. Kénytelen voltam leszedni az összeset, ha azt akartam, hogy a termés megmaradjon. Végül is sikerült, de oltári savanyú maradt a szőlő. Enni nem is tudtunk belőle, szörpöt készítettem belőle.
 És a palántaföldből előbukkanó meglepetések. Ez van, ha nem a saját földkeveréket/komposztot használja az ember, hanem ismeretlen helyről kapja.
 Szegény salátáim itt próbálnak uszonyt növeszteni - eredménytelenül. Még a homok sem volt képes ezt a sok vizet elszívni.
 Helyhiány miatt a bádogvödrök lefoglalva!
 Évente 4-5-ször tudok szárítani citromfüvet, mentát - tea készül belőle.
 Meglepetésként, az egyik fajta zöldbabból liláskék babocskák pottyantak ki. Fejtőbabként felhasználva nagyon finom, de a színe miatt igen sötét lett a leves leve. (Minket nem zavart.)
 Kezdődik az ősz, dió, mogyoró és kökény. Az első kettő saját, míg a kökény az egyik elhanyagolt telekről való.
 Őzlábgomba - életemben először kóstoltam. Mesés!!!
 Az idén a szilvafa alatt kelt ki a komposztra dobott erdőnyi paradicsom, vegyesen.


5 megjegyzés:

  1. Most jutottam csak ide és már mennyit dolgoztál! Most el leszek vele egy darabig. A képek tényleg magukért beszélnek, szuperek. Attól a starkingtól pedig dobtam egy hátast, ha eszedbe jut a nap, ne tartsd magadban!:)

    Szívből kívánok jó szezont, egészséget, erőt, és kitartást, hogy a sok munka, amibe most belevágtál, még több örömet okozzon, mert a sikerben cseppet sem kételkedem. Magamnak pedig titkon kívánom (említettem már, milyen önző dög vagyok?), hogy jusson egy cseppnyi erőd a blog vezetéséhez is, hogy legyen hol bámészkodnom továbbra is.:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi-Köszi és köszi!!!!
      Igyexem!
      Úgy gondoltam, hogy a szemem elé kerülő ilyesmi könyveket kiolvasva, majd kijegyzetelve közzé teszem az okosságokat - némileg fűszerezve a gondolataimmal, tapasztalataimmal.
      Így, a tudásra könnyebben lehet majd szert tenni!
      Hisz nem mindenkinek van rá ideje, hogy napokat/heteket böngéssze a könyveket.
      Szóval! Jelszó: - földet a köröm alá!!!!
      KM

      Törlés
    2. Földet a köröm alá részemről is! Ó, mennyire kell egy ilyen, összefoglaló hely,ahol sok okosság megvan. Örülök neked!

      Törlés
  2. Most találtam csak rád, és örömmel olvastam a soraidat, és bámultam a szépséges képeket.
    Az almafáid elbűvöltek! Szívesen olvasnék a gondozásukról, metszésükről is, ha az időd engedi.
    sok sikert kívánok a további munkádhoz!

    VálaszTörlés
  3. Kedves Mindenkinek!
    Örülök, hogy örültök!!!
    Ahogy befejezem a Hold-mizériámat, kezdem a metszés körüli káosz kibogozását.
    Utána jön a palántázással kapcsolatos mindenféle.
    Majd szeretnék áttérni egy kicsit az állattartásra és a többi majd jön, még nem döntöttem el.
    Tehát ez lesz a terv, remélem tudom is tartani az időt, hogy még a szezonok előtt tisztába legyünk a dolgokkal.
    Pusza KM

    VálaszTörlés